wtorek, 19 sierpnia 2014

Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie

Wędrując po Pszczynie napatoczyłam się na budynek Muzeum Prasy Śląskiej im Wojciecha Korfantego. Z pozoru malutki budynek zachęcał do wejścia, wydawało się, że będą to jakieś dwa pokoje, które obejrzę w parę minut. Już cena biletu trochę mnie zaskoczyła, ale zapłaciłam i pani zaprowadziła mnie do pierwszego pomieszczenia. Jednak z czasem okazało się, że dalej są kolejne pomieszczenia i dalej się zwiedza, że zamiast paru minut, spędziłam tam wiele czasu, a było co oglądać. 





Muzeum powstało w 1985 roku z inicjatywy Towarzystwa Miłośników Ziemi Pszczyńskiej. Za ich sprawą uratowano przed zburzeniem kamienice mieszczańską z końca XVIII wieku, gdzie mieści się muzeum. 



Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie jest miejscem, gdzie zgromadzono maszyny drukarskie, urządzenia introligatorskie oraz linotyp. Można tu zobaczyć dawną prasę, są gazety wydawane między innymi przez Wojciecha Korfantego, Stanisława Ligonia czy Karola Miarkę. Możemy tu zobaczyć różne postacie słowa drukowanego, a co ciekawe niektóre z błędami, co można zobaczyć.  














































Dawny skaner, urządzenie to służyło do skopiowania np plakatu i wydrukowanie go w małej wersji w gazecie. 



Na piętrze w jednym z pomieszczeń okazało się, że znajduje się tam Izba Telemanna. Jest to miejsce gdzie zgromadzone są różne instrumenty muzyczne z terenu Śląska. W tym pomieszczeniu odbywają się też koncerty.


 












Na koniec zostałam zaprowadzona do drukarni, gdzie obecnie są nadal drukowane różne rzeczy. Jednak tam gdzie są nowoczesne maszyny drukarskie już nie trafiłam, za to pokazano mi pomieszczenie gdzie czasem można sobie coś wydrukować, odbywają się tu lekcje muzealne.









Od 2006 roku Muzeum Prasy Śląskiej znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.

14 komentarzy:

  1. Bardzo lubię Pszczynę, byłam tam wiele razy. Znam też dobrze ten budynek, następnym razem wstąpię tam

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie byłam - ciekawe miejsce! :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Muy interesante. Reliquias de tiempos pasados muy bien conservadas!!

    OdpowiedzUsuń
  4. ...bardzo ważne miejsce dotykające historii Polaków na pszczyńskiej ziemi...
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo mi się podoba to muzeum:) Kolejny raz kiedy będę w Pszczynie, nie omieszkam tu wstąpić:) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie miejsca, ale już moje dzieci to wręcz przepadają za takimi ciekawymi muzeami. :-)
    Ciekawa relacja.
    Pzdr.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy tam nie byłam...Jest warte odwiedzenia...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię muzea. Jak mam sposobność to odwiedzam. W Pszczynie nigdy nie byłam więc z ochotą czytałam i oglądałam zdjęcia tego posta. Ciekawe miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  9. O, teraz jak oglądam Twoje zdjęcia, to żałuję, że byłam i nie wstąpiłam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Byłem, widziałem. Pszczyna to niemal mój drugi dom :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Często jestem w Pszczynie ale nie byłam w tym muzeum.
    Kolejnym razem na pewno tam wstąpię.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Byłem w takim muzeum...gdzieś. Ale gdzie nie pamiętam, bo było to na wycieczce szkolnej w baaardzo młodym wieku :). Pamiętam jednak, że zorganizowane warsztaty bardzo mi się podobały a każdy wyniósł ze sobą swoją własną gazetkę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawe miejsce i kawał historii. Przy najbliższym pobycie w Pszczynie koniecznie muszę to miejsce odwiedzić. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Warto podać adres strony muzeum: www.muzeumprasy.pl

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie witam na moim blogu i bardzo dziękuję za Wasze odwiedziny i pozostawione komentarze.
Komentarze od anonimów będą kasowane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...