niedziela, 8 września 2013

Zabytkowa leśna kolejka wąskotorowa w Vychylovce - Słowacja

Ubiegłą sobotę spędziłam na Słowacji, pojechaliśmy do miejscowości o nazwie Vychylovka w rejonie Kysuce na Słowacji. Gdzie kursuję zabytkowa leśna kolejka wąskotorowa, która jest unikalnym zabytkiem techniki i stanowi pozostałość po Kysucko - Orawskiej leśnej kolejce wąskotorowej. Przyznam się, że wcześniej nie słyszałam o tym miejscu i bardzo się cieszę, że zabrali mnie na tak ciekawą wycieczkę.

Gdy przyjechaliśmy na miejsce, autokar zostawiliśmy w pewnym oddaleniu od celu naszej wizyty, gdyż są tam wąskie drogi i strach było dalej jechać, idąc do góry po drodze widzieliśmy jak podmyta jest droga w niektórych miejscach. Dłuższy spacer dobrze nam zrobił, po paru godzinach siedzenia w autokarze. Wyjście do góry zajęło nam ponad pół godziny.

Od razu podeszliśmy do kasy i kupiliśmy bilety, później okazało się, że dobrze zrobiliśmy, bo nazbierało się mnóstwo ludzi, przyznam się, że nie spodziewałam się takich tłumów na takim odludziu i to przez cały dzień. Gdy wracaliśmy popołudniu do domu, kolejne tłumy nadciągały z dołu w stronę stacji.

Kolejki Kisucka i Oravska zostały wybudowane w latach 1915-18, jako dwa odrębne tory. Dopiero w 1926 roku tory zostały połączone. Łączna długość torów o rozstawie 760 mm wynosiła ponad 110 km, natomiast główny tor miał 61 km. Pozostałą część stanowiły bocznice, które budowano i demontowano w zależności od potrzeb. Kolejka służyła do zwózki drewna i działała do 1971 roku, zlikwidowana z uwagi na nieopłacalność. W znaczniej części tory zostały zdemontowane, został jedynie 8 km odcinek Chmura - Tanečnik, który stanowi cenny system zwrotnic. Jest to jeden z dwóch zachowanych w Europie systemów zwrotnic. Dzięki niemu pociągi były wstanie pokonywać przewyższenie na poziomie 217,69 m.

Trasę na odcinku 3,4 km udało się odnowić i od 1994 roku pociągi wożą turystów. Sama kolejka jest dużą atrakcją turystyczną, a dodatkowo przebiega przez teren Muzeum Kysuckiej Wsi. Jest to coś w rodzaju skansenu, gdzie na sporym terenie znajduje się w lepszym lub gorszym stanie 34 zabytkowe budynki pochodzące z okolic regionu Kysuce.

Gdy przyszliśmy na peron chwilę później przyjechała kolejka z turystami, głośno oznajmiając swoje przybycie.

Kiedy pasażerowie wysiedli z wagonów, kolejka zjechała w dół, aby uzupełnić zapasy węgla i wody.

Po ok 15 minutach kolejka gotowa do jazdy podjechała i kolejna tura pasażerów wsiadła do wagoników. W końcu pociąg ruszył, od razy dało się poznać po obłokach czarnego dymu z komina i dużej ilości sadzy, która osadzała się dosłownie na wszystkim, na szczęście nie była brudząca, wystarczyło dmuchnąć i spadała. Dodatkowo lokomotywa wytwarzała spore ilości pary, przejawiające się w białych obłoczkach.

Nasza trasa wyglądała tak, że wyjechaliśmy do góry, zmieniliśmy tor i pojechaliśmy do tyłu dalej pod górkę, kolejny raz zmieniając tor pojechaliśmy do przodu jeszcze wyżej. Następnie wróciliśmy na stację tą samą trasą dwukrotnie zmieniając tor. Minęliśmy stację i pojechaliśmy dalej w dół, po chwili zmieniając kierunek jazdy, wróciliśmy na stację.

Przejechanie trasy zajęło nam całe 30 min, przy okazji z okien pociągu mieliśmy okazję oglądać kilka budynków w skansenie, które znajdują się przy trasie torów po których się poruszaliśmy.

PS
Aby na mapie w googlach można było znaleźć kolejkę i skansen należy podać hasło - Kysucké múzeum Čadca - Múzeum Kysuckej dediny, Nová Bystrica, Słowacja.

1. Fantastyczna ta kolejka, a tak malutkiej lokomotywy wąskotorowej jeszcze nie widziałem - choć widziałem ich sporo w Wenecji w muzeum. Łza się w oku kręci, gdy widzę takie odrestaurowane dla turystów linie wąskotorowe. Tam gdzie mieszkam, jest, a raczej była cała sieć kolejki, która oplatała każdą wioskę. Dziś po niej zostały tylko nieliczne ślady. Część taboru trafiła na złom, część do muzeum w Wenecji i Krośniewicach, resztę co lepsze odkupili Niemcy i Austriacy - szkoda!
    Fajny reportaż, ciekawe miejsce, ładne zdjęcia.
    Mogłabyś Avelino wkleić mapkę i zaznaczyć to miejsce - to taka prośba :)
    Pozdrawiam serdecznie!

1. W Googlach łatwo znaleźć - Kysucké múzeum Čadca - Múzeum Kysuckej dediny, Nová Bystrica, Słowacja.
      To prawda w Wenecji oglądałam stojące parowozy, a tu się jedzie.

2. Warto zobaczyc to miejsce dla... kolejki!
    Serdecznosci
    judyta

1. Zarówno dla kolejki jak i skansenu,
      Pozdrawiam. :)

3. Bardzo ciekawe miejsce. Możesz w karym to dokładanie jest miejscu? Ja od razu bym chciał połączyć taki wypad pochodzeniem po górach.

4. Świetna fotorelacja :) Sama bym się z chęcią przejechała taką kolejką. Zdziwiły mnie jedynie te tłumy, przywykłam, że to po naszej stronie granicy bywa tłoczno, a tu proszę. Jednak nie ma reguły :) Pozdrawiam serdecznie :)

1. Tam też ludzie nie siedzą w domu i chcą coś zobaczyć.
      Pozdrawiam. :)

5. Dokonały środek lokomocji do zwiedzania pięknych okolic. Para i dym - dla niektórych jest prawie narkotykiem w takiej podróży sentymentalnej.

6. Kolejka super. Takie wąskotorówki to zawsze atrakcja. :)

1. Wąskotorówka jest wielką atrakcją dla takich fanów kolei jak ja:)

7. Byłem rok temu w weekend majowy. Generalnie była piękna pogoda, ale im bliżej kolejki, tym więcej śniegu. Kolejką jechaliśmy właściwie pośród śnieżnych zasp. Najgorsze, że mieliśmy krótkie rękawki i było zimno.

1. Musiało to bajecznie wyglądać, ale zimna nie zazdroszczę.

8. Jesteś Struś Pędziwiatr!
    Takiej kolejki nigdy nie widziałam. Ciekawa jest.
    Pozdrawiam:)

9. Podróż taką kolejką to niezapomniane wrażenia.
    Świetny post. I doskonale zdjęcia.
    Serdecznie pozdrawiam:)

1. Będzie się pamiętać jak sadze brudzą jasne ubranie, niezapomniane przeżycie :)))
      Pozdrawiam. :)

10. Ale świetne miejsce wypatrzyłaś! Obejrzałem zdjęcia, przeczytałem opis, no i zachęciłaś mnie. Muszę sprawdzić, gdzie to jest dokładnie.
    Pozdrawiam.

11. Nie znałam tego miejsca, zazdroszczę takiej miłej wycieczki. Tęsknię za Słowacją, zawsze dobrze się tam czuję!

1. To chyba większość dobrze się czuje na Słowacji.

12. Oj, zazdraszczam, bo mam hopla z przerzutką na tle kolei, oczywiście tych zabytkowych, nie współczesnych:)
    Cudowne miejsce, dym, para, turkot, widoki...eh! No i parowóz z duszą...
    Serdeczności:)

1. Te stare parowozy mają coś w sobie, że nas tak pociągają.

13. Piękne zdjęcia, bajkowy krajobraz:) Pozdrawiam

14. Podróż taką ciuchcią to na pewno było coś...Pozdrawiam:)

15. Znakomita i te detale, cudo. Piękne zdjęcia i reportaż z wycieczki. Pozdrawiam :)

1. Świetnie zachowana kolejka, a i duża atrakcją jest nalewanie wody do parowozu i wrzucanie węgla do pieca.
      Pozdrawiam. :)

16. Wracam, byłem bez internetu.
    To sprawia, że ​​zazdroszczę dworce, nasz został zamknięty w 1984 roku: ((
    Zdjęcia są piękne. Podobał mi się podróż :))
    pocałunek.

17. Przejażdżka taką kolejką to czysta przyjemność - zazdroszczę! :)

1. Nie taka znowu czysta - sadze leciały, że hej.

18. Piękne miejsce, chciałabym tam kiedyś dotrzeć.

19. Świetne miejsce... i dla dużych, i dla trochę mniejszych...
    Też muszę zapamiętać. Być może kiedyś się skuszę i i zajrzę tam :-)
    Pzdr.

Serdecznie witam na moim blogu i bardzo dziękuję za Wasze odwiedziny i pozostawione komentarze.
Komentarze od anonimów będą kasowane.