niedziela, 27 września 2015

Z wizytą Suwalskim Parku Krajobrazowym

W czasie wycieczki do Wilna odwiedziłam też trochę ciekawych miejsc w północno - wschodniej Polsce. Mieszkaliśmy w Sejnach i rano zrobiliśmy sobie spacer po miasteczku i odwiedziliśmy tamtejszą bazylikę, a później pojechaliśmy pooglądać okoliczną przyrodę. Przez resztę dnia poruszaliśmy się po terenie Suwalskiego Parku Krajobrazowego.

Suwalski Park Krajobrazowy jest najstarszym parkiem krajobrazowym w Polsce, utworzony 12 stycznia 1976 roku na mocy uchwały Nr III/14/76 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Suwałkach, celem ochrony unikatowego krajobrazu polodowcowego, szczególnych wartości przyrodniczych i geologicznych.

Park utworzono na obszarze zagłębienia Szeszupy i terenach otaczających jezioro Hańcza. Powierzchnia Parku wynosi 6284 ha, w tym około 60% stanowią użytki rolne, 10% wody, 24% lasy i zadrzewienia, 4% tereny zabagnione, 2% pozostałe grunty.

Na terenie Parku znajdują się 24 jeziora o powierzchni większej od 1 ha. Cały obszar znajduje się w dorzeczu Niemna, do którego doprowadzają wody dwie rzeki: Czarna Hańcza i Szeszupa.

Nasz pierwszy krótki spacer odbyliśmy na punkt widokowy na jezioro Linówek w rezerwacie krajobrazowym "Rutka".

Głazy w Rutce, w przeciwieństwie do pozostałych głazowisk znajdujących się na terenie Parku, występują na powierzchni gruntu, co czyni je widocznymi niemal w całości i tym samym bardziej atrakcyjnymi.

Kolejny nasz przystanek mieliśmy nad jeziorem Hańcza, niestety było zbyt zimno, żeby się kąpać ale miło było popatrzeć.

Jezioro Hańcza jest najgłębszym jeziorem w Polsce, ma głębokość ok 108,5 m. Choć zdarza się, że podawane są też inne wymiary od 106 nawet do 113 m głębokości.

Nazwa jeziora pochodzi z wymarłego języka jaćwińskiego z grupy bałtyckiej i oznacza kaczka.

Jezioro ma powierzchnię 304,4 ha, średnią głębokość 38,7 m, długość 4530 m. Położone jest na wysokości 227 m n.p.m. Jest jednym z największych na Suwalszczyźnie. Przepływa przez nie rzeka Czarna Hańcza.

Mamy okazję oglądać jezioro Hańcza w miejscu gdzie wypływa z niego rzeka Czarna Hańcza.

Słyszałam, ze jezioro jest atrakcyjnym miejscem dla uprawiania nurkowania.

W 1974 Hańcza została wpisana na listę Projektu Aqua UNESCO, z powodu swojej głębokości, a zarazem dzięki wysokim, podwodnym ścianom, utworzonym ze zwięzłych osadów polodowcowych.

Jedziemy dalej przez Suwalski Park Krajobrazowy podziwiając widoki, czy nie słodkie są te bociany?

Zauroczyły mnie ciągnące się aleje omszonych drzew.

Tego dnia ostatnie odwiedzone miejsce na naszej trasie znajdowało się w miejscowości Smolniki, a był to punkt widokowy u Pana Tadeusza.

Roztacza się stąd jeden z najpiękniejszych widoków Suwalszczyzny na jeziora kleszczowieckie o egzotycznych nazwach: Purwin, Kojle i Perty.

Od strony wschodniej i południowej otoczone są lasami, porastającymi piaszczyste wzgórza m.in.: Tabaczynę i Górę Olejną.

A mimo wieczoru bardzo ładnie widać okolicę, a wszystko to możemy oglądać z zadaszonej wiaty.

W kasie mieście się też punkt informacji turystycznej, gdzie można zakupić mapy i przewodniki oraz wypożyczyć rowery.

Jako, że wstęp trzeba było zapłacić to i wc nie zabrakło w lesie.

W kasie można było zobaczyć zdjęcia ze scen filmu "Pan Tadeusz" kręconego w 1998 roku w tej okolicy przez Andrzeja Wajdę.

Wieczór szybko nastał i trzeba było wracać do Sejn na nocleg.

Dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze. Zapraszam ponownie.

1. Także podróżowałam tego lata po Suwalszczyźnie, jadąc na Litwę. Piękne miejsca.

2. Ja byłam z wycieczką na Litwie, ale niestety bez możliwości zwiedzenia cudownego zakątka jakim jest Suwalski Park Narodowy. Twoje zdjęcia są przepiękne, szczególnie te robione z punktu widokowego.
    Chyba mamy podobną wrażliwość estetyczną, bo bardzo, bardzo mi się podoba pierwsze zdjęcie. Kolekcjonuję różne dróżki, muszę je zebrać w jakiś album.
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:-)

3. Uwielbiam takie wyprawy w głąb przyrody - wspaniałe! Super fotorelacja! Pozdrawiam! :)

4. Piękne zdjęcia. Jestem pod ogromnym wrażeniem Suwalskiego Parku Krajobrazowego!

5. Ale Cię nosi po tej Polsce Avelino :)
    Jesteś przewodnikiem ???

6. Piekne krajobrazy, natura i zdjecia.
    Pozdrawiam serdecznie :-)

7. Bardzo tam zielono, naturalnie, sielsko... Aż troszeczkę Ci zazdroszczę takiej wspaniałej spokojnej wędrówki w tym Parku... ;)

8. Bardzo chciałbym odwiedzić Suwalszczyznę. Tak sobie ją wyobrażam, jak na Twoich zdjęciach. Zagubione jeziorka pośród wzgórz. Miło się zwiedzało :)

9. Miło wspominam wycieczkę do Wilna i pobyt na Suwalszczyźnie. To bardzo urokliwe miejsce na naszej mapie kraju. Przywróciłaś wspomnienia tych pól i łąk z głazami, bezkresnych dróżek i ciszy jeziora Hańcza. Dziękuję :)

10. Bardzo piękna kraina, podobnie jak nieco bardziej na północ na Mazurach w okolicy Węgorzewa, byłam tam raz i wróciłam oczarowana zielenią i prawie bezludną okolicą.

11. Co ja zrobię, że lubię te tereny. Tak tam pięknie...zdjęcia fantastyczne...

12. Pięknie, zwiedzałem w tym roku, potwierdzam. Pozdrawiam :)

13. Te widoki wydaja się być takie dziewicze, Cudnie, taki spokój.

14. Piękny zakątek Polski i mnie trochę znany. Ślicznie go nam pokazałaś. Pozdrawiam.

15. No to się dowiedziałem, skąd Hańcza wzięło swą nazwę. Bardzo interesująca fotorelacja.

16. Pięknie tam Avelino.
    Jeszcze tam nie dotarliśmy, a widzę, że warto.
    Pozdrawiam. :)

17. Stąpamy po tych samych ścieżkach Avalino. Ja również jestem oczarowana Suwalskim Parkiem Krajobrazowym:)

18. Piękne ... Kocham kontrastujące kolory natury.
    Besos.

19. moja teściowa tu mieszka w poblizu,,wiecjestem tym szczesciarzem który porzuca stolice i ucieka w te suwalskie klimaty:)

Serdecznie witam na moim blogu i bardzo dziękuję za Wasze odwiedziny i pozostawione komentarze.
Komentarze od anonimów będą kasowane.